Før du rejser til Kreta: COVID-19, værnemidler og seværdigheder

Som medlem af en gruppe på Facebook, der er dedikeret til alt vedrørende rejser til Kreta, ved jeg, at der er rigtig mange, som i øjeblikket er usikre på, hvad det er for en virkelighed, der møder en, hvis man vælger at tage på charterferie til Kreta, efter corona/COVID-19 har stukket sit grimme ansigt frem. Hvilke formularer skal man udfylde for at komme ind i Grækenland, og hvordan man skal forholde sig i forhold til mundbind, afstand osv.?

Vi var med det første charterflyv fra Danmark til Kreta, da Mette Frederiksen åbnede op for rejser til Grækenland, så i dette indlæg vil jeg forsøge at svare på nogle af alle de spørgsmål, jeg er stødt på i den før omtalte Facebook-gruppe. Og nå ja, så åbnede Rasmus, vores yngste, indslaget “Ferieklar trods corona-krise: Første danske charterfly er sendt afsted” på TV2. Det er ham i den røde jakke, og han er pænt stolt.

Jeg vil gerne understrege, at jeg hverken taler for eller imod at rejse udenlands, efter COVID-19 har gjort sit indtog i verden. Det må være op til den enkelte at afgøre, om han/hun finder det forsvarligt at rejse. Vi valgte at tage afsted ud fra en betragtning om, at smittetrykket i Grækenland hele tiden har været meget lavt, og samtidig blev vi testet for corona inden afgang, så vi vidste, at vi ikke slæbte noget med ind i Grækenland.

Og for god ordens skyld bør det vel nævnes, at man altid, og især i dise tider, gør klogt i at læse rejsevejledningerne på Udenrigsministeriets hjemmeside, inden man tager ud i verden. Her finder du rejsevejledningen for Grækenland.

Kreta: Den elektroniske rejseformular

Lige inden vi skulle afsted, fik vi besked på, at vi skulle udfylde en elektronisk rejseformular (Passenger Locator Form). Frem til den 31. august 2020 er det obligatorisk for alle indrejsende i Grækenland at udfylde formularen, og den skal udfyldes senest 24 timer inden ankomst til Grækenland – ellers risikerer man en bøde på EUR 500.

I formularen bliver du bedt om at gøre rede for, hvor du bor i Danmark, hvor du skal bo i Grækenland, og om du har været ude at rejse for nylig. Når du har udfyldt formularen, får du tilsendt en skrivelse med en QR-kode fra de græske myndigheder. Den skrivelse skal du have med dig, enten på papir eller i elektronisk form, når du lander i Grækenland.

Når du udfylder formularen, får du at vide, at du inden for få timer vil modtage skrivelsen med QR-koden, men vi ventede en hel dag, så gå ikke i panik. Den skal nok komme….og kommer den ikke, eller har du spørgsmål til udfyldelse af rejseformularen, kan du kontakte de græske myndigheder Civil Protectionden græske Ambassade i Danmark og HelpDesk tlf. +30 2155605151.

Corona-stikprøve i lufthavnen

Vi oplevede hele forløbet med den elektroniske rejsformular som ganske smertefrit, men da vi landede i Chania, blev Jes udtaget til en COVID-19 stikprøvekontrol. Jeg tror ene og alene, at det skyldes, at jeg havde skrevet drengene på min formular, og Jes stod “alene” med sin. Havde vi alle stået på den samme formular, tror jeg ikke, at Jes var blevet udtaget i stikprøvekontrollen. Men ak og ve – vatpindene kom på besøg igen.

Og derfra blev det hele lidt la-la, for de græske myndigheder oplyser, at “you may need to self-quarantine for one day”, hvis man bliver udtaget i stikprøvekontrollen i lufthavnen. Men hvad ligger der i ordet “may”? Og hvor skal man i karantæne – hotellet?

Der meldte sig mange spørgsmål, og vores guide virkede ikke til helt at vide, hvad hun skulle gøre med Jes. Til sidst fik vi besked på at spørge på hotellet, hvad proceduren var og rette os efter den. Til vores held slog receptionisten en lille latter op, da jeg spurgte, om Jes skulle blive på værelset en dag på grund af stikprøven. “No, no, not at all”, sagde hun.

Jeg ved dog, at man på andre hoteller vælger at sætte folk i karantæne på værelset en dag, hvis de er blivet testet for corona i lufthavnen.

Brug af mundbind og værnemidler på Kreta

Inden vi tog afsted, var vi meget i tvivl om, hvad reglerne var i forhold til værnemidler og mundbind, for hvem gider at bære mundbind på en hel ferie i 30 graders varme? Ikke os. Det er svært at skovle græsk salat ind med mundbind.

Vi fandt ud af, at det kun er personalet på hotellerne, som skal bære mundbind og handsker – gæsterne slipper. Tager man de offentlige transportmidler (bus, tog, færger osv.), skal man sørge for at have mundbind på, og det samme gælder, hvis man bevæger sig ind i et supermarked, apotek eller lukkede steder som en elevator. Glemmer man det, risikerer man en bøde på EUR 150. Selvfølgelig skal man også bruge mundbind i lufthavnene.

Seværdigheder på Kreta

Normalt tager vi ud og ser en masse seværdigheder, når vi er på tur, men denne gang blev det kun til en enkelt. Vi var ganske enkelt usikre på, om det var det værd at tage på udflugt, hvis vi skulle bøvle med mundbind, sprit og handsker hele tiden. Derfor valgte vi kun at tage på en sejltur, og så har vi ved tidligere lejligheder også besøgt både Knossos og Samariakløften.

Vores ene udflugt var som skrevet en bådtur, fordi vi der ville være i det fri hele tiden og ikke behøve mundbind. Turen gik til øen Kri Kri, som vist mest er berømt for sine geder, der oprindeligt kommer fra Samariakløften. Øen er fredet, så vi satte ikke fod på øen, men vi tog en ordentlig svømmer i det fuldstændig klare, vidunderlige vand. Undervejs fortalte guiden om området og marinelivet, og vi fik mulighed for at snorkle over vraget af en flyvemaskine, som var styrtet ned tæt ved Kri Kri under 2. Verdenskrig.

Jeg kan ikke huske navnet på tur-operatøren, men vi bookede turen igennem Bravo Tours på vores hotel Creta Palm i Kato Stalos, og jeg vil gerne give en varm anbefaling med herfra. Guiden, en græsk mand, som var gift med en dansk kvinde, var en formidabel formidler, og det var helt tydeligt, at han selv var meget optaget af område, marinelivet og historien.

Kreta COVID-19

Inden vi fik lov til at gå ombord på båden, fik vi tjekket temperaturen, og han gjorde meget ud af at fortælle, at snorkeludstyret blev renset grundigt fra gang til gang. Turen tog cirka 3 timer, og det var en vidunderlig tur, hvis man godt kan lide at sejle og bade. Havet var på ingen måder lige så “levende” som på vores tur til Egypten, men nu er Det Røde Hav også et af de bedste steder at snorkle i verden.

I det hele taget havde vi en vidunderlig tur til Kreta, men hvis vi var taget derned med henblik på at gå på bar, spise ude og tage på en masse udflugter, så var vi blevet skuffet. Vi var nogle af de allerførste turister, og derfor var der også meget, som havde lukket, og der var meget stille i gaderne.